Kutsal bayram mı? Hayır tabiki. Bildiğin kültürel bir etkinlik. Eğer kutsalsa hangi dinin kutsalı? Eğer İslam’ın kutsalı değilse -ki değil o halde müslüman kürtlerin olaya farklı bakması gerektiği bilinmeli. Peygamberimiz kendi arap kültürünün bile bayramlarını değiştirdi. Çünkü İslam hayatı şekillendiren ve putperestliğin her biçiminden korumaya çalışan bir din. Neden biz Müslüman kürtler İslam öncesi kürt efsanesini kutsallaştıralım. Newroz baharın gelişi itibariyle ateşsiz ve dualı, şükürlü bir şekilde idrak edilebilir. Zira baharın gelişi zaten Allah’ın ayetidir. Biz yabancısı değiliz ki Allah’ın ayetlerine. Ama işin içine başka kutsallıklar katıp ateşsiz bu iş olmaz derseniz o zaman biz de yokuz deriz.
Eğer efsaneleri din edinmemişseniz ne ala. Ne güzel. Gerçek kurtarıcılar peygamberlerdir. Onların izini takip etmek gerek. Eğer gerçekte Demirci Kawa insanları o zalimden kurtarmışsa, inşaallah Allah mükafatını verir, gerçek durumunu bilemeyiz. Ama onu putlaştırmama konusunda hassas olmalıyız. En azından Müslümanım diyen kürtler.
Mesela ateşin üzerinden zıplamalı olarak kutlanılan newruzda Yüce Allah’a dualar ediliyor mu, baharın getiren Allah’a hamdler, şükürler ediliyor mu, bir kerecik bile Allah’ın adı anılıyor mu? Bunu sorgulamak bir Müslümanın en doğal hakkı. Üstelik yeri göğü yaratan, her sene baharı geri getiren Demirci Kawa değil. Bakın insanlar Yüce Allah’ı bir kenara koyup Demirci Kawa efsanesine göre haberleşme aracı olarak kullandığı ateşi kutsallaştırıyor. Özgürlük falan diyerek sosluyorlar. Acaba özgürlük diyenler, Kawa’ya göre mi diyor, yoksa kendi şimdiki ideolojilerini mi kastediyor, bunu da sorgulamak lazım. Zira sadece hayatta kalmak ile özgürlük elde edilmiş olmuyor. İslam’da özgürlük Yüce Allah’a kul olarak gerçekleşir. Demirci Kawa’nın bireysel eylemini eğer gerçekten yaşanmışsa da fıtri bir eylem olarak görürüm. İnsanların hayatlarını kurtarmak elbette ki önemlidir.
Newroz bir müslüman için kültürel bir etkinlik olarak kabul edilebilir. Ama Ramazan ve Kurban Bayramları gibi telakki edilemez. Biz Müslümanlar, newroz’u idrak etmek istersek şayet ateş-mateş yakmayız. Dua ederiz, yemek yeriz, ilahi ve ezgiler söyleriz hatta meşru bir şekilde halaylar çekeriz. Şenlik havasında geçer. Olur biter. Ama duasız, Allah’sız bir newroz bizce tabiki anlamsızdır. Her ne kadar Demirci Kawa’nın efsanesine göre haber vermek için ateş kullanılmışsa da, o ateş kürtlerin eski dini zerdüştlüğün de bir sembolü. Bir Müslüman kürt niçin bunu kabul etsin?
Pkk ve türevlerinin yaptığını gördüğümüzde bu newroz’u özellikle islamsızlaşmada bir araç olarak kullanıyor. Yani yeter ki Allah’ın adının geçmeyeceği bir etkinlik olsun. Aslında müslüman kürtler, külliyen yok sayma yerine dediğim şekilde newroz’u geçirmeli, yani zorunluluk değil ama benim teklif ettiğim bir tarzda yapılabilir. Zira Allah’ın bahar ayeti üzerinden Allah’sız bir etkinlik icra ediliyor. Oysa Rabbimiz Newroz’u ölümden sonra diriliş ayeti olarak bize gösteriyor. Bununla ilgili çok sayıda ayet var. Yani neden Müslümanlar bir günlerini buna hasretmesinler ki? Bu anlayışı yaymak gerek. Gördüğüm kadarıyla bunu ilk tavsiye eden benim. İnşaallah bu şekilde kutlamaları yaparız. Ben Müslüman kürt kardeşlerimle diyaloglarımda onlara bu tarzı söyleyeceğim. İnşaallah maya tutar.
*
Bu arada,
“Newroz kutlamak küfürdür” diyen molla muhtemelen selefi. Günümüz Selefileri de nakilcidir. Okudukları şey üzerinden ciddi tefekkürler ortaya koymazlar. Sosoyolojik, psikolojik, mecazi analizler pek yoktur gündemlerinde. Bunu diyen molla keskin bir cümle kurmuş. Ben bir müslüman olarak selefi kardeşlerimizi küfürle itham etmiyorum ama bazı konulardaki İslami anlayışlarını problemli görüyorum. Lafızcı oldukları için kuru bir din anlayışı ortaya koyuyorlar maalesef. Daha analitik düşünemiyorlar meseleleri.
Günümüzde ise yukarıda değindiğim üzre İslam karşıtı Pkk örgütü ve türevleri Newroz’u bayraklaştırıyorlar diye bizler tümüyle öcü görmek zorunda değiliz. Newroz onların ürettiği bir şey değil. Bilakis onlar kendi amaçları doğrultusunda kullanıyorlar. Allah’ın ayeti olan yeryüzünün dirilişi yani newroz Müslüman akla daha yakındır. Neden bize öcü gibi görünsün ki? Pkk ve türevlerinin uygulama biçiminden arındırırız o kadar.
Peygamberimizden bu konuda rivayet edilen hadis üzerinden minik bir araştırma yaptığımda bile hadisin orijinal metninden nevruz ve mihrican ifadeleri geçmiyor. Dolayısıyla keskin bir dille haram demek tefakkuh eden bir aklın işin olmasa gerek.
En doğrusunu Yüce Rabbimiz bilir.
Son söz olarak ileride inşaallah Newroz etkinliklerinde slogan olacak şu cümlelerimle bitirmek istiyorum yazımı:
“Baharı Yaratan Allah’a Hamd Olsun”
“Çiçekleri Açan Allah’a Hamd Olsun”
YORUMLAR