Reklam
Reklam
Özrü Kabahatinden Büyük!
Mehmet Emin KUŞ

Mehmet Emin KUŞ

Özrü Kabahatinden Büyük!

02 Aralık 2024 - 09:14

Özürün Gerçek Anlamı ve Suçun Bedeli

 
Bir suç işlendiğinde, ardında bıraktığı acı ve yıkımın büyüklüğü yalnızca mağdurların yaşamlarını değil, toplumun vicdanını da derinden sarsar. Fakat suçlu, işlediği eylemi kabullenip, vicdanında bir pişmanlık hissetse bile, bu pişmanlık doğru bir şekilde ifade edilmediği takdirde yalnızca "özür" kelimesinin basit bir sözcükten ibaret kalması muhtemeldir. Özür, çoğu zaman suçu kabul etme ve telafi etme niyeti taşır, ancak bu niyetin içtenliği, kelimelerin arkasındaki samimiyetle ölçülür. İşte tam da bu noktada, özrün kabahatten büyük olduğu bir hikaye, sadece suçlunun tutumunu değil, aynı zamanda toplumun adalet anlayışını da sorgulamamıza neden oluyor.
 
Suçun Gerçek Yüzü: Bir Katilin Soğukkanlı Özrü
 
Yıllar önce izlediğim bir yabancı filmde, bir çiftlik sahibinin, sevgilisi ve sevgilisinin annesini baltayla öldürüp, etlerini kıyma haline getirip sucuk yaparak mahalle halkına yedirmesi, gözlerimin önünden bir türlü gitmeyen bir sahne olarak kaldı. Filmdeki katil, yıllarca suçunun üstünü örtmeye çalıştıktan sonra, suçlu olduğu anlaşıldığında, mahkeme salonunda, tüm delillerin karşısında, sadece "çok üzgünüm, bir daha böyle bir şey yapmayacağım" demişti. Bu, tüm izleyicileri şaşkına çeviren, o kadar soğukkanlı ve yabancı bir savunma yöntemiydi ki, suçlunun ne kadar pişman olduğunu sorgulamadan edemedik.
 
Katilin sözleri, bu kadar büyük bir suç karşısında beklenen pişmanlığın ne kadar yetersiz olduğunun açık bir örneğiydi. Mahkemeye çıktığında, kendisinden beklenen pişmanlık ve suçunu anlamak değil, bir nevi alışılmış "özür dileme" anlayışına uygun olarak, bu korkunç eyleminin yalnızca basit bir hata olduğu mesajını veriyordu. "Çok üzgünüm, bir daha yapmayacağım" cümlesi, bir suçlunun suçunun derinliğini ve doğasını kavrayamamasının, hatta yaptıklarının ciddiyetini küçümsemesinin en net örneğiydi.
 
Özür Mü, Yoksa Vicdanın Eksikliği Mi?
 
Bu hikayede dikkat çeken noktalardan biri de, katilin suçunu kabul etmeyi reddetmesi değil, yaptığı eylemleri sıradan bir hata olarak görmesiydi. Birçok insan, kötü bir şey yaptığı zaman pişmanlık duyar. Ancak katilin, etrafındaki insanlar tarafından cezalandırılmak üzere mahkemeye çıkarıldığında, pişmanlık duygusunun eksikliğini belirgin bir şekilde gösterdiği anlaşılıyor. Bu özür, pişmanlık yerine, eylemi "tekrarlamayacağına dair bir garanti" gibi veriliyordu. Hâlbuki bir suçlunun özrü, yalnızca eyleminin yanlış olduğu değil, aynı zamanda o eylemi tekrarlamamak adına bir içsel dönüşüm ve vicdanın derinliklerine inme sürecinin göstergesi olmalıdır.
 
Özürün gerisinde, suçlu kişinin yaptığı hatayı anlaması, bunun neden olduğu acıyı hissedebilmesi ve bu acıyı onarmak için ne yapabileceğini düşünmesi gerekir. Katilin "bir daha yapmayacağım" demesi, suçlunun içsel bir hesaplaşmaya girmediğini ve toplumsal bedeli hissetmediğini gösterir. Oysa gerçek pişmanlık, sadece "yapmam" demekle değil, suçun etkilerinin toplumda ne kadar derin yaralar açtığını kabul etmekle başlar.
 
Toplumun Adalet Anlayışı ve Suçlulara Verilen Ceza
 
Bu filmdeki gibi bir durumda, mahkeme ve toplum, suçlunun özürünü kabul etmeyecek kadar derin bir anlayışa sahip olmalıdır. Katilin pişmanlık duymadığı bir suç, toplumun vicdanına nasıl hitap edebilir? Suç, yalnızca cezalandırılmakla kalmamalı, aynı zamanda suçlunun içsel bir dönüşüm geçirmesini sağlayacak şekilde adaletle karşılanmalıdır. Katilin soğukkanlı özrü, aslında bir başka boyutta, adaletin gerçek anlamını sorgulamamıza yol açıyor. Suçlunun, suçunun farkında olmaması ve topluma zarar verdiğini anlamaması, cezanın sadece fiziksel değil, psikolojik bir boyutunun da olması gerektiğini gösteriyor.
 
Adalet, sadece suçun bedelini ödemekle kalmaz, aynı zamanda suçlunun suçtan sonra vicdanen değişip değişmediğini, suçunun gerçek anlamını kavrayıp kavrayamadığını sorgular. Adaletin sağlanması, suçlunun yaptığı hatayı içselleştirmesi ve bu hatadan ders almasıyla mümkün olur.
 
Sonuç: Özür Neden Yetersizdir?
 
Bir suç işlenmişse, bu sadece o suçun maddi boyutuyla değil, manevi boyutuyla da karşılanmalıdır. Katilin özrü, pişmanlık duygusunun eksikliğini ve suçunun ciddiyetine duyarsızlığını gösteriyor. Özür, sadece bir sözden ibaret olmamalı, bir içsel dönüşümün, suçu işleyen kişinin vicdanındaki derin bir sorgulamanın, yaptıklarının sorumluluğunu kabullenmenin bir yansıması olmalıdır. Eğer suçlu kişi, özür dilerken bile yaptığı eylemin büyüklüğünü kavrayamıyorsa, toplumun ve adaletin ona vereceği ceza, yalnızca fiziksel bir bedel değil, bir vicdan dönüşümüne olanak tanıyacak bir süreç olmalıdır.
 
Sonuç olarak, bu hikaye, özrün gerçek anlamını, pişmanlık ve suçun farkındalığının gerekliliğini sorgulatan, toplumsal ve adalet anlayışını derinden etkileyen bir durumu gözler önüne seriyor. Suçluların, içsel bir dönüşüm geçirmediği sürece, "özür" kelimesinin ne kadar anlam taşıyacağını ve adaletin ne şekilde sağlanması gerektiğini bir kez daha hatırlatıyor.

YORUMLAR

  • 0 Yorum