Hüsnü Hat Ustası Mahmut Dörtbudak Hocanın 17 öğrencisinin eserleri ŞURKAV yayınlarında
* Geçmişten günümüze ŞURKAV'da Hüsnü Hat Sanatı isimli 230 sayfalık 1. Hamur kâğıda basılı yayını, Hat Sanatı severleri tarafından beğenildi.
Şanlıurfa’nın ünlü hat ustalarından Behçet Arabi (Görgün) Hocanın talebelerinden Mahmut Dörtbudak’ın Şanlıurfa Kültür Sanat ve Araştırma Vakfı (ŞURKAV) bünyesinde Hüsnü Hat dersi verdiği 17 öğrencisinin kurs süresince yaptıkları hat eserlerinden bazıları “Geçmişten günümüze ŞURKAV’da Hüsnü Hat Sanatı” isimli 230 sayfalık 1. Hamur kağıda basılı yayınında Hat Sanatı severlerinin beğenisine sunuldu.
“Geçmişten günümüze ŞURKAV’da Hüsnü Hat Sanatı”
“Geçmişten günümüze ŞURKAV’da Hüsnü Hat Sanatı” isimli 230 sayfalık 1. Hamur kağıda basılı kitapta; ŞURKAV Başkanı Şanlıurfa Valisi Abdullah Erin’in Takdim, ŞURKAV II. Başkanı Şanlıurfa Vali Yardımcısı İsmail Çetinkaya’nın Mukaddime, Kanal Urfa televizyonunun 3. İz Bırakanlar programında da kamuoyuna hatırlatılan ve plaket verilerek onurlandırılan Şanlıurfalı ünlü Hattat Mahmut Dörtbudak hocanın Hüsnü Hat Sanatında Hat Nevileri, Urfa Hüsnü Hat Sanatı ile ilgili bilgilendirme yazısı ve Mahmut Dörtbudak Hocanın son aylarda yine ŞURKAV desteğiyle gerçekleştirdiği kurs süresince başarılı olan 17 öğrencisinin, Hüsnü Hat yazılarından oluşan toplam 84 adet eserlerini ve kursiyerlerinin kısa öz biyografilerine de yer verilmiş. Ayrıca ŞURKAV olarak açtıkları Hat Sergileri ile Sergileri gezen ziyaretçilerin duygu ve düşünceleri de yer verilmiş.
“Zamanın üç felsefe ve ilim mekteplerinden biri Urfa, diğeri ise Harran örneğidir”
ŞURKAV Başkanı Şanlıurfa Valisi Abdullah Erin, ‘Takdim’ yazısında; “Kadim şehirlerden olan Şanlıurfa halkı Hz.Ömer (ra)’ın hilafeti döneminde din-i mübin-i İslam ile müşerref olmasına müteakiben İslam Kültür, Sanat ve Siyaset sahasında atiden gelen kadim geleneğini devam ettirdi. İslam’ın intişarından mukaddem, zamanın üç felsefe ve ilim mektep(ekol)’lerinden biri Urfa, diğeri ise yanı başındaki Harran örneğidir. Emevilerin hilafeti döneminde Harran Hadis ilminin merkezi boyutunda olduğu gibi, öncesi ve sonralarıyla gerek müspet ve gerekse diğer ilimlerde Urfa ve Harran yöresinde birçok bi-emsal talip ve neticede muallimlerin bulunmaları bilim çevresinde herkesin malumudur….” diyerek genişçe Urfa ve güzel yazı ile ilgili bilgiler verdikten sonra Hüsnü Hat sanatının yeniden canlandırılmasında şimdiye kadar emeği geçen herkese teşekkür ediyor.
“İslam kültüründeki Hüsnü Hat sanatının teşekkülü Şanlıurfa ve Harran yöresinde de değer bulmuştur”
ŞURKAV II. Başkanı Şanlıurfa Vali Yardımcısı İsmail Çetinkaya da Mukaddime yazısında; “…..İslam kültüründeki Hüsnü Hat sanatının teşekkülü Şanlıurfa (eski adıyla Ruha) ve yanı başındaki Harran yöresinde de değer bulmuştur. Gerek kayaları hâkk edilerek nakşedilen ve gerekse ören yerlerindeki sivil ve dini mimarilerde değişik dönemlerdeki Hüsnü Hat eserlerine ve kalıntılarına ulaşmak mümkündür….” diyerek Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (sav)’in ilahi vahyi cem eden Kur’an-ı Kerim’in kainat hayatının sonlanacağı kıyamet gününe kadar sürekliliğini temin maksadıyla bizzat huzurunda yazıya geçirilmesini emrettiğinden, kaligrafi (güzel yazı) / Hüsnü Hat sanatından, ŞURKAV bünyesinde gerçekleştirilen Hüsnü Hat kurs ve sergilerinden genişçe bahsetmiş, kursiyerlere de ayrıca teşekkür etmiştir.
“Urfa kendi tarzında öğrenciler yetiştirmektedir”
Hat sanatının; Hüsnühat veya kaligrafi yazı sistemleri ve öğeleri kullanılarak geliştirilen, sıklıkla dekoratif amaçla kullanılan görsel sanat dalı olduğunu ve bu sanat dalının günümüzdeki tanımının ise işaretlere anlamlı, ahenkli ve hünerli bir şekilde biçim verilmesi sanatı biçiminde olduğunu belirten Şanlıurfalı Hüsn-ü Hat sanatçı ve eğitmeni Hattat Mahmut Dörtbudak, “Hüsn-ü hat Hz. Ali ile başlamıştır ve Hz. Ali Hat sanatlarının üstadı olarak kabul edilir. Hz. Ali’nin hat sanatının öğretilme tavsiyesi üstadın öğretmesi değil halkın kendi öğrenmesidir. Devamı İslam bilgileridir, hat sanatında yazılar ikiye ayrılır Makli ve Küfli diye ayrılır Makli yazılar köşeli yazılardır. Küfi yazılarda müselles yazılardır, Müselles yazılar bütün yazıların anası olmuştur. Hz. Ali Urfa’ya 638 yılında gelmiştir, Şeyh Maksut türbesinin orda bir yazı vardır, o yazının Hz. Ali’ye ait olduğu rivayet ediliyor. Urfa’da birçok Hattatlar yetişmiştir, bunların en eski isimleri bilinen İbrahim Bilal Bin İshak El Asabayi’dir. Kendisi 4 ekol’dan biridir. Bu 4 ekol İstanbul, Teblis, Şam ve Urfa’dır. Urfa şuanda kendi tarzında öğrenciler yetiştirmektedir” dedi.
Hat sanatı İslam dini için en temel sanattır
Bilindiği gibi; Hat sanatı İslam dini için en temel sanattır. Hat sanatı bin yılı aşan bir gelişim ve değişim deneyimine sahip bir alan, felsefe olarak, materyal olarak, öğretim sistemi (meşk) olarak, yazılan metinler açısından günümüz yazısı (kaligrafi) ile ayrışıyor. Günümüz yazısı veya güzel yazı yani kaligrafi temel özelliği itibariyle yazı olarak kullanılıyor. Hat sanatı hem bir yazı hem de dekoratif bir unsurdur. Latin kaligrafisi temel birkaç şekilden oluşur, yani harflerin anatomisi benzer şekillerden oluşur, hat sanatında farklı olarak kullanılan bölümler kıyaslanmayacak derecede çoktur. Mimari eserlere kimliğini veren unsurlardan birisi hat sanatı uygulamalarıdır.